5 Jun 2016

Tips rawat kulit berminyak

Assalamualaikum =)
Selamat petang,
Agak-agak korang kenapa kulit muka kita berminyak? Mesti korang akan jawab sebab pemakanan. Haa tau pon. Dah tu makan tak beringat. Tapi kalau korang jawab masalah hormon pon betol jugak. Lain orang lain hormonnya. 
Tapi bagi aku pemakanan adalah faktor utama kenapa muka kita berminyak. 
Masalah ni berpunca daripada makanan yang bergoreng, fast food, kekacang. So bagi aku kekacang tak ada masalah kalau nak ambil tapi kalau boleh jangan berlebihan.
Lagi satu aku orang kedah selalu makan gulai, gulai lagi banyak santan lagi sedap. Santan tu salah satu makanan berminyak tau. Korang jangan buat tak tau pulak. 
Ada masalah ka kalau muka berminyak? Jawapannya mestila masalah. Terjejasla sikit penampilan kita tambah-tambah yang suka ambil gambar tu. 
Orang selalu kata "amboi minyak, sampai boleh goreng ikan" 
ohh tidakkk!!
Ok kalau tak nak korang boleh try tips yang aku nak kasi ni. Aku dah try alhamdulillah berkesan. Tapi aku ni jenis malas sikit benda remeh temeh ni. Kalau korang rajin amalkan insyallah boleh hilang minyak tu.

Tips 1
Guna Beras
1. 1/2 gelas beras
2. Daun cermai
3. 1/2 inci ibu kunyit
Cara Guna
1. Basuh beras dan rendam dalam 1/2 jam
2. Kisarkan sekali beras, daun cermai & ibu kunyi sampai halus
3. Pakai kat muka selama seminggu berturut-turut setiap malam. 
4. Lepas kering bilas guna air.

Tips 2
Guna Madu
1. 2 sudu besar madu
2. Sedikit perahan limau purut
Cara Guna
1. Campurkan 2 bahan ni dan pakai dekat muka
2. Bila kering bilas. Seminggu 3x pon dah cukup janji jangan miss.

Tips 3
Guna Epal
1. Parut sebiji epal. Apply kat muka
2. Bila rasa dah kering bilas guna air suam. 

Tips 4.
Guna Tuala
1. Yang ni yang paling senang korang basahkan tuala dengan air suam then korang perah tekap kat muka. Buat setiap malam sebelum tido.

Aku bagi 4 tips dulu. Korang try dulu mana la tau sesuai dengan kulit muka korang insyallah menjadi. 

Salam
ok bye 
XOXO



No comments:

Post a Comment